• Problem uziemionych samolotów

    Date: 2011.11.28 | Category: Linie lotnicze | Tags: ,,,,,

    Branża lotniczaBranża lotnicza wychodzi z kryzysu, to fakt, polskie lotniska tylko w tym roku odprawią ponad milion pasażerów zarówno przylatujących jak i odlatujących. Podobnie jest na całym świecie, rośnie liczba pasażerów. I wszystko było by okej gdyby nie inna bolączka trapiącą linie lotnicze. Okazuje się wiele przewoźników traci olbrzymie sumy z powodu uziemienia swoich samolotów.

    Taksówkarz może marzyć o zysku tylko wtedy, gdy jeździ, podobnie jest z samolotami, kiedy latają, przynoszą zysk. Niestety każdego dnia na całym świecie odwoływane jest setki lotów z mniej lub bardziej istotnych powodów, a to problemy techniczne, a to warunki atmosferyczne, aż w końcu awanturujący się pasażer. Wszystkie te sytuacje kosztują przewoźników wiele tysięcy złotych czy dolarów. Im usterka lub przyczyna poważniejsza tym oczywiście więcej i dłużej. U takiej potęgi jak Rosja naprawa samolotu trwa nawet 2 tygodnie, a to oznacza dziesiątki skreśleń w siatce połączeń i tysiące niezadowolonych pasażerów.

    Najnowsze informacje donoszą, że mniejsze linie lotnicze tracą dziennie około 20 tys. dolarów z powodu uziemienia maszyn. Natomiast w krajach zachodnich problemy powodujące przestoje samolotów generują koszty do 150 tysięcy dolarów za godzinę, tak to wcale nie błąd, jedna godzina przestoju u największych tyle właśnie kosztuje, dlatego tam, sztab specjalistów i mechaników problemy techniczne rozwiązuje do 24 godzin. Podobnie jest w Chinach, problemy rozwiązywane są w ciągu doby.

    W zeszłym roku z problemem uziemionych maszyn borykała się cała Europa zachodnia i środkowa, powodem był pył wulkaniczny uwalniany z wulkanu na Islandii. Samoloty największych Europejskich przewoźników musiały pozostać w bazie, stan ten trwał przez 2 tygodnie i sparaliżował ruch lotniczy na całym kontynencie. Również rodzimy LOT musiał odwołać swoje loty do Wielkiej Brytanii i Irlandii.

    Jak widać nie ma reguły, problem ten dotyka zarówno dużych jak i małych przewoźników. Chcąc w jakikolwiek sposób wyeliminować problem, potrzebna jest współpraca wielu osób. Dla każdej linii lotniczej najważniejszy jest zadowolony klient, a ten z pewnością doceni fakt, że o odwołanym locie zostanie powiadomiony stosunkowo wcześnie, a swój bilet lotniczy będzie mógł wykorzystać w późniejszym terminie.